Presja wyglądu nie omija szkolnych korytarzy. W klasach uczniowie porównują się nawzajem, często oceniając siebie przez pryzmat ciała, ubrań czy popularności. W takim środowisku różnorodność nie zawsze bywa doceniana – bywa nawet źródłem frustracji czy wykluczenia. To szkoła ma jednak szansę pokazać młodym ludziom, że odmienność jest wartością, a nie powodem do wstydu.
Budowanie takiej postawy zaczyna się od edukacji, co widać w większych miastach jak Wrocław. Psycholog często bierze udział w tych działaniach. Rozmowy na godzinach wychowawczych czy organizowanie warsztatów o tematyce samoakceptacji mogą znacząco wpłynąć na atmosferę w klasie. Uczniowie uczą się wtedy, że nie muszą spełniać nierealistycznych oczekiwań społecznych. Kluczowe jest też pokazanie, że ciało nie definiuje człowieka – to tylko jedna z wielu jego cech.
Gdy młody człowiek zmaga się z silnym napięciem, lękiem lub niską samooceną, szkoła może zaproponować współpracę z terapeutą. Psychoterapia indywidualna jest bezpieczną formą pomocy, pozwalającą na głębszą pracę nad emocjami i relacją z samym sobą. Poradnia psychologiczna dla dzieci we Wrocławiu to miejsce, z którym szkoły i rodzice mogą nawiązać kontakt i wspierać uczniów w kryzysie: https://www.superego.com.pl/psycholog-dzieci-i-mlodziezy-wroclaw/.
Poza wsparciem emocjonalnym warto też rozwijać pozytywne wzorce działania. Coaching osobisty może pomóc młodzieży spojrzeć na siebie w nowy sposób – przez pryzmat umiejętności i wartości, a nie wyglądu. Uczniowie, którzy odnajdą w sobie pasję i cel, rzadziej koncentrują się wyłącznie na swoim ciele. Uzupełnieniem tego procesu może być edukacja żywieniowa, w której dobrze sięgnąć po pomoc specjalisty, jak dietetyk kliniczny. Pokaże on, że zdrowe odżywianie to troska o siebie, a nie narzędzie do spełniania cudzych oczekiwań. Tylko dzięki wspólnemu działaniu szkoła może naprawdę pomóc młodzieży zbudować trwałą pewność siebie.
Znajdź specjalistów na stronie Dolnośląskie Centrum Psychiatrii i Psychoterapii SUPER-ego